Renault-Nissan ittifakında yeni dönem
Japon otomobil üreticisi Nissan, Renault’nun elektrikli araç birimi Ampere’nin yüzde 15’e varan hissesini satın alacağını açıkladı.
Aylarca süren müzakerelerin ardından imzalanan anlaşma, iki tarafı daha eşit bir zemine oturtmak için Renault’nun daha önce duyurulan Nissan’daki hissesinin azaltılmasını içeriyor.
İki şirketin ortaklığı 1999 yılında başladı. Yeni anlaşma ise söz konusu paydaş ortaklığının 15 yıl daha uzatılmasını hedefliyor.
Nissan’ın yatırımının kapsamı ve hatta Renault’nun amiral gemisi elektrikli araç birimine para yatırma konusundaki kesin taahhüdü şimdiye kadar belirsizdi.
Yeni anlaşmaya göre Renault, yüzde 28 hissesini bir Fransız tröstüne devrederek Nissan’daki hissesini yaklaşık yüzde 43’ten yüzde 15’e indirecek.
Açıklamada, Fransız otomobil üreticisinin, tröstte tutulan Nissan hisselerini satma esnekliğine sahip olacağı, ancak “hisseleri önceden belirlenmiş mutlak bir zaman dilimi içinde satmak zorunda olmadığı” belirtildi.
Bu kapsamda Renault’nun Nissan hisselerini sistematik bir şekilde satacağı ve satış gerçekleştiğinde ilk teklifi Nissan’ın vereceği kaydedildi.
Şu anda Fransız Renault, Japon üretici Nissan’ın yüzde 43 hissesine sahipken Nissan, Renault’da yüzde 15 hisseye sahip.
“STRATEJİK ÇEVİKLİK KAZANACAĞIZ”
Yeni anlaşma hakkında değerlendirmelerde bulunan Nissan CEO’su Makoto Uchida, şunları söyledi: “Ampere’i, Nissan’ın Avrupa’daki yeni iş fırsatlarına katılmasını sağlayan bir unsur olarak görüyoruz”söz konusu.
Nissan COO’su Ashwani Gupta, anlaşma hakkında yaptığı açıklamada, ” Önceden ittifak daha çok sinerjiler ve küresel hacimler hakkındaydı. Önümüzdeki 15 yıl, birbirimiz ve hissedarlarımız için bir numaralı değeri nasıl yarattığımızla ilgili.”görüşünü paylaştı.
Renault CEO’su Luca de Meo şunları söyledi: “Yeni anlaşmanın son yıllarda yaptığımızdan çok daha iyi olduğunu düşünüyorum. Artık çok daha basit olan yeni bir yönetim planımız olduğuna göre artık normal bir şirket gibi çalışabiliriz. Renault’nun bakış açısına göre bu şu anlama geliyor: mevcut bağları ve sinerjileri bozmadan bazı stratejik planlamalar yapmak, çevikliği yeniden kazanmak demektir”söz konusu.
PİYASA FİYATI NET DEĞİL
Ampere’nin değerlemesi ile ilgili herhangi bir finansal detay açıklanmazken, De Meo buna piyasanın karar vereceğini söyledi. Kaynaklar, şirketin değerinin 10 milyar avroya kadar çıkabileceğini belirtiyor.
İki üretici arasındaki ittifak, mimarı ve CEO’su Carlos Ghosn’un 2018 yılında tutuklanmasıyla sona ermişti.
Ghosn, Renault Başkan Yardımcısı iken, Fransız şirketi Nissan ile ortaklık kurarak 2000’li yılların başında Nissan’ı iflasın eşiğinden kurtardı. Ancak bu noktada Nissan, satış anlamında Renault’nun önünde yer alıyor.
YENİ STRATEJİ
Renault-Nissan-Mitsubishi İttifakı, Mayıs 2020’de rekabeti ve kârlılığı destekleyecek yeni bir iş birliği modeline geçtiğini duyurmuştu.
Alliance ortaklarının ürün ve teknolojilerinin etkinliğini ve rekabet gücünü güçlendirmek. “lider takipçisi”(Lider-takipçi) unsurundan faydalanacakları belirtilirken, ittifak üyelerinin her birinin güçlü oldukları bölgelerde liderlik yaparak ortakların rekabet güçlerini artırmak için çalışacakları ifade edildi.
Yeni plana göre ittifakın başkanlığını Çin, Kuzey Amerika ve Japonya’da Nissan, Avrupa, Rusya, Güney Amerika ve Kuzey Afrika’da Renault, ASEAN ve Okyanusya’da Mitsubishi yapacak.
Öte yandan 2025 yılından sonra Avrupa’da C-SUV segmentinin yenilenmesine Nissan, B-SUV segmentinin yenilenmesine ise Renault öncülük edecek.
Model yatırım maliyetini yüzde 40’a varan oranlarda düşürmesi beklenen yeni planla birlikte ittifakın kurucusu ve eski CEO’su Carlos Ghosn’un Renault ile Nissan’ı birleştirme planından vazgeçildi.
GHOSN’DAN SONRA 2 CEO DEĞİŞTİ
1999 yılında Renault ve Nissan’ın ortaklığına öncülük eden Carlos Ghosn, 2001 yılında Nissan’ın CEO’su ve Yönetim Kurulu lideri oldu. Bu tarihten sonra Ghosn, yaklaşık 20 milyar dolar borcu olan Nissan’ı iflastan kurtararak yeniden karlı hale getirdi, böylece otomotiv endüstrisinde haklı bir itibar kazanmak.
Ghosn, Nissan’daki görevlerine ek olarak 2005 yılında Renault CEO’su ve 2009 yılında şirketin Yönetim Kurulu Başkanı olarak atandı.
İSPANYA’DAN CEO TRANSFERİ
Ancak Ghosn’un yolsuzluk suçlamasıyla hem Renault hem de Nissan’ın Yönetim Kurulu Başkanlığı görevinden alınmasının ardından, her iki şirketin de rayları yerine oturmadı.
Japon şirket, Nissan’da Ghosn’un yerine CEO olarak atanan Hiroto Saikawa’nın göreve gelmesinden bir yıldan kısa bir süre sonra haksız kazanç elde ettiğinin ortaya çıkmasının ardından yeni CEO’yu da istifaya zorladı. Saikawa’nın ardından, şirketin bozulan imajını düzeltmek için üniversitede din eğitimi alan Makato Uchida yeni CEO olarak atandı.
Renault cephesinde, Ghosn’un eski sağ kolu Thierry Bollore, görevine 2019’un başlarında yeni CEO olarak başladı. Ancak Bollore, Nissan ile ittifakın geleceğini riske atacak adımlar attığı için Ekim ayında kovuldu.
Fransız şirketin finans direktörü Clotilde Delbos bir süreliğine geçici olarak CEO koltuğuna otururken, İspanyol otomobil üreticisi Seat’ın eski CEO’su Luca de Meo, Temmuz 2020’de Renault’nun yeni CEO’su olarak göreve başladı. o dönem Luca de Meo’nun önceki Toyota tecrübesi sayesinde Japonlarla iş ilişkileri kurmak için Renault’ya fayda sağlayacağı belirtilmişti.
haber-orta.xyz